Podcasts
Pedagogiek en opvoeding
Psychologie en onderwijs

Waarom leren begint bij nieuwsgierigheid
Wie serieus neemt hoe onze hersenen werken zou het onderwijs radicaal anders inrichten, zegt hoogleraar sociaal-cognitieve neuropsychologie Harold Bekkering. Dan zou de nieuwsgierigheid van de leerling het uitgangspunt zijn en niet het lesboek.

Labels in het onderwijs
De een heeft autisme, de ander ADHD en de volgende is hoofbegaafd. Labels zijn in het onderwijs inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Maar wat leveren ze ons op? Luister naar deze podcast waarin twee psychologen reflecteren op de vraag wat kinderen die leren nodig hebben en wat de zin en onzin van labels is.
Dit is een podcast van Radboud Reflects en de Radboud Docentenacademie.
Basisvaardigheden

Rekenonderwijs; hoe staat het ervoor en wat kan beter?
De inspectie maakt een reeks van 3 podcasts over basisvaardigheden. In deze aflevering gaan Sarah Bergsen (schoolleider basisonderwijs), Kees Hooyman (rekencoördinator voortgezet onderwijs) en Bauke Milo (onderwijsinspecteur) met elkaar in gesprek.