Podcasts
Pedagogiek en opvoeding
Psychologie en onderwijs
Waarom leren begint bij nieuwsgierigheid
Wie serieus neemt hoe onze hersenen werken zou het onderwijs radicaal anders inrichten, zegt hoogleraar sociaal-cognitieve neuropsychologie Harold Bekkering. Dan zou de nieuwsgierigheid van de leerling het uitgangspunt zijn en niet het lesboek.
Labels in het onderwijs
De een heeft autisme, de ander ADHD en de volgende is hoofbegaafd. Labels zijn in het onderwijs inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Maar wat leveren ze ons op? Luister naar deze podcast waarin twee psychologen reflecteren op de vraag wat kinderen die leren nodig hebben en wat de zin en onzin van labels is.
Dit is een podcast van Radboud Reflects en de Radboud Docentenacademie.
Basisvaardigheden en leren
Rekenonderwijs; hoe staat het ervoor en wat kan beter?
De inspectie maakt een reeks van 3 podcasts over basisvaardigheden. In deze aflevering gaan Sarah Bergsen (schoolleider basisonderwijs), Kees Hooyman (rekencoördinator voortgezet onderwijs) en Bauke Milo (onderwijsinspecteur) met elkaar in gesprek.
Hoe leren kinderen?
In deze podcast praat emeritus hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner over 2 fundamentele vragen: Hoe leren kinderen? En wat is de rol van een leerkracht.
Paul Kirschner wordt gezien als internationaal expert, hij schreef meer dan 350 wetenschappelijke publicaties. Hij strijdt onvermoeibaar tegen ongefundeerde onderwijsmythes en hypes die volgens hem vaak meer kwaad dan goed doen. Want, waarom zou je met kinderen “zomaar” gaan experimenteren met radicaal nieuwe onderwijsvormen?
Met talrijke simpele maar krachtige voorbeelden legt Paul Kirschner glashelder uit hoe leren werkt. Zo spreekt hij uitgebreid over het verschil tussen ons werkgeheugen en het langetermijngeheugen. Maar ook over het belang om voort te bouwen op cognitieve denkschema’s en in te zetten op herhaling.