Leren-plus Blog Leerlingen zien

Welke docent is jou bijgebleven?

In de eerste week van elk nieuw schooljaar ben ik er toch altijd een piepklein beetje zenuwachtig over. Ik ga kennismaken met nieuwe leerlingen en we staan aan het begin van een intensieve samenwerking. Het opbouwen van een band tussen docent en leerling kan bepalend zijn voor veel ontwikkelingen. Met de ene leerling zal het opbouwen van een band sneller en misschien zelfs beter lukken dan met de andere.

Herinneringen aan de middelbare school

Iedere volwassene heeft zijn eigen herinneringen aan de middelbare school. Voor sommige was de middelbare school in zijn/haar beleving een hel, voor andere juist niet. En alle varianten die daar tussenin zitten, laat ik niet polariseren 😊. Wat ik in mijn omgeving hoor is dat de rol van “die ene” docent op sommige momenten cruciaal is geweest. Soms, in wat kleinere situaties, was een docent de redding door net even wat extra steun, sturing of juist ruimte te geven. In een periode waarin diegene het even niet zelf kon gaf een docent net dat steuntje in de rug of het vertrouwen wat hij/zij nodig had. Prachtig toch, zowel voor de leerling als de docent.

Gezien worden

Als docent en als trainer is het mijn streven dat ik alle leerlingen het gevoel geef dat ik ze zie, echt zie. Iedere leerling op zijn/haar eigen manier. Elk mens wil gezien worden en al helemaal door iemand waarmee intensief wordt samengewerkt, is mijn uitgangspunt. Leerlingen die meer introvert zijn benader ik vaker proactief en leerlingen van wie het karakter meer extravert is omgekeerd. Dit jaar heb ik in de eerste les leerlingen anoniem gevraagd wat ze nodig hebben in de lessen om optimaal tot leren te komen. De uitkomsten heb ik klassikaal besproken. Dit leverde mooie gesprekken op. Leerlingen konden hun uitleg kwijt als ze dat wilden en ik kon mijn kant belichten. Natuurlijk heb ik van een aantal verzoeken aangegeven dat ik er iets anders tegenaan kijk. “Geen huiswerk” is te mooi om waar te zijn immers. Op deze manier heb ik via een dialoog klassikaal gewerkt aan het opbouwen van een onderlinge band. Een mooie start van het schooljaar!

Vragen

Vast staat dat het effect op het leerresultaat positief is als de band tussen docent en leerling goed is. Dat bracht me op de volgende vragen. Wat voor gevoel kreeg jij vroeger bij docenten op je eigen middelbare school? Wat deed of zei hij/zij waardoor je dat gevoel kreeg? Essentiële vragen voor zowel ouders, docenten als leerlingen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *